Hard to get spelen. Werkt het nou wel of niet?

“Je moet hard to get zijn, dat werkt echt”. “Je moet niet gelijk terug appen”. Dit soort datingadvies heb je ongetwijfeld ooit wel eens gekregen of gehoord. Om een crush aan de haak te slaan, wordt van alles uit de kast gehaald. Maar de grote vraag is, werkt dat hele hard to get spelen nou wel of niet? Hoog tijd voor onderzoek!

Bij 1 onderzoek lieten ze 47 vrouwelijke studenten Facebookprofielen zien van vier mannelijke studenten. Een deel van de dames kreeg te horen dat deze mannen hen het allerleukst vonden. De andere groep dames kreeg te horen dat die mannen hen ‘gemiddeld’ vonden en de derde groep kreeg te horen dat deze mannen hen het leukst óf gemiddeld vonden. Oftewel ze wisten niet wat de mannen van ze vonden.

De vrouwen die hoorden dat de mannen hen het leukst vonden, voelden zich meer aangetrokken dan de vrouwen die hoorden dat de mannen ze als “gemiddeld” bestempelden. Maar het interessante is: de vrouwen die niet wisten wat de mannen nou van ze vonden, voelden zich het meest aangetrokken tot de mannen. Naast dat ze zich het meest aangetrokken voelde, dachten ze ook veel meer na over die mannen.

Easy of hard to get?
Een ander onderzoek (Dai, 2014) liet mannelijke studenten van een universiteit meedoen aan een speeddate evenement (wat leuk!!). De ene helft mocht vooraf 1 date kiezen uit 4 verschillende dames. Ze werden gevraagd om de redenen waarom ze voor haar hadden gekozen en ze moesten zich vooraf via e-mail aan die dame zich voorstellen. Dit was de “commitment” groep. De andere helft werd random bij dames geplaatst tijdens de speeddate avond. De “non-commitment” groep.

De dames werden vooraf geïnstrueerd hoe zij zich moesten gedragen. De ene groep van de dames reageerde zeer enthousiast en geïnteresseerd op de mannen (“easy to get”). De andere groep wat afstandelijker en minder geïnteresseerd (“hard to get”). Achteraf vulden de mannen een evaluatieformulier in over de dames. Daaruit bleek dat de dames die “easy to get” waren hoger scoorden op vriendelijkheid en affectielevel. Maar de mannen uit de commitment groep (dus de mannen die vooraf al interesse hadden in een dame) reageerden sterker op de dames die zich “hard to get” gedroegen. Er was meer verlangen om de dame nog een keer terug te zien. Wanneer zij dus geen interesse hebben in een dame, scoorden de vrouwen die hard to get speelden weer lager. Er is hier dus een duidelijk verschil tussen aardig vinden en verlangen naar iemand.

Related posts

Leave a Comment